Chocolade flikken

chocolade flikken

Chocolade bij de thee of koffie, maak deze FODMAP arme chocolade flikken zelf. Je kan het vaak ook in de winkel kopen, maar zelf maken is leuk, goedkoper en je kan zelf bepalen wat je erop doet. Daarbij zijn niet altijd alle soorten chocolade met noten (of gedroogd fruit) FODMAP proef. De chocoladeflikken zijn een paar weken houdbaar, in de koelkast zelfs tot 2 maanden.

Om te zorgen dat de chocolade daarna weer goed hard wordt moet je eerst 2/3 van de chocolade au-bain-marie smelten, en vervolgens de rest van de chocolade toevoegen. Als je alle chocolade au-bain-marie smelt wordt de chocolade daarna niet meer echt krokant (mits je hem in de koelkast zet).

Als topping kan je zelf variëren met FODMAP arme of FODMAP beperkte ingrediënten. Lekkere combinaties zijn bijvoorbeeld:

  • macadamia  of pecannoten & gedroogde cranberry
  • pinda & rozijn
  • kokosrasp & limoenschil
  • zeezout (& chili) > gebruik dan maar 1 tl per recept
  • amandel of pijnboompitten & gedroogde aardbei
  • hazelnoten
  • mix (van bijvoorbeeld zonnebloempitten, pinda’s, walnoten, rozijnen etc.)
  • ga zo maar door!

Ook leuk om cadeau te geven!

 

Ingrediënten voor 10 porties

  • 100 g pure chocolade
  • 2 el topping (noten, alles behalve cashew en pistache, gedroogde banaan, cranberry, rozijn, zeezout, citroenrasp, limoenrasp, kokosrasp)

Bereiden

  1. Smelt 2/3 van de chocolade au-bain-marie. Haal de chocolade van de warmtebron af en voeg de rest van de chocolade (welke je in stukjes hebt gehakt) toe aan de gesmolten chocolade. Blijf roeren tot alle chocolade gesmolten is en er een glanzende massa overblijft.
  2. Spreid de chocolade met de bolle kant van een lepel op een vel bakpapier uit tot de gewenste dikte. Strooi direct de gewenste topping op de chocolade en druk deze voorzichtig in de chocolade (stukje per stukje, niet met de platte hand: anders zit je hand onder de chocolade).
  3. Laat de chocolade stollen en hard worden alvorens hem in stukken te breken.