Gezouten pinda fudge

Gezouten Pinda Fudge

Oeeh ik ben verslaafd! Aan deze gezouten pinda fudge, echt het is té lekker. Voorwaarde is wel dat je:

1. houd van pinda’s

2. niet allergisch bent voor pinda’s

3. dol bent op pinda’s

Voldoe je aan punt 1, 2 en 3: dan denk ik dat je deze fugde ook erg lekker vindt!! Ik maak tegenwoordig veel gerechten met PB2. PB2 is pindakaaspoeder: een eiwitrijk poeder gemaakt uit pinda’s, waar dus een groot deel van het vet uit is verwijderd. Nu ben ik totaal geen tegenstander van vet, in tegendeel, maar met PB2 kan je wel een aantal heerlijke gerechten maken welke met gewone pinda’s of pindakaas moeilijker zijn of langer duren. Daarbij zijn veel proteïnepoeders niet FODMAP arm, maar PB2 is gemaakt van alleen pinda’s dus we nemen aan dat het FODMAP arm is (ik heb er in ieder geval nog nooit last van gehad). Je kan PB2 online kopen, zoek even via google op pb2 en je vindt het vanzelf.

Nu vraag je je later misschien af waarom dit gezouten pinda fudge heet terwijl er geen zout in het recept zit: in PB2 zit een beetje zout, en daarom proeft deze pinda fudge zoet én zout. Meerdere porties van deze pinda fudge kan FODMAP gezien nog steeds, let er alleen op dat het redelijk vet is: een te veel aan vet kan een trigger zijn voor PDS klachten dus alles in één keer opeten is geen goed idee. Hoewel dat moeilijk is 😉

DSC_0226

Ingrediënten voor 10 porties

  • 2 el roomboter (of kokosolie)
  • 1-3 el rijststroop of ahornsiroop (naar smaak)
  • ca. 10 el PB2 (pindakaaspoeder)

Bereiden

  1. Roer het pindakaaspoeder door de gesmolten boter. Voeg net zoveel poeder toe tot je een stevige massa krijgt. Kneed met je handen tot een deegbal.
  2. Druk het deeg plat op een vel bakpapier, eventueel in een vierkante ovenschaal gelegd voor mooiere vierkantjes aan het eind.
  3. Zet de gezouten pinda fudge minimaal een uur in de koelkast om op te stijven (het liefst nog een paar uur meer). Snijd in vierkante blokjes en bewaar in de koelkast (ca. 4 weken houdbaar).