Zelf kokosbrood maken

zelf kokosbrood maken

Kokosbrood, ik kon er altijd hele pakjes van eten. Sinds ik op de ingrediëntenlijst heb gekeken snap ik waarom: het zit bomvol suiker, nogal logisch dat ik het vroeger zo lekker vond! Daarbij zit er vaak glucose-fructosestroop in dus is kokosbrood niet FODMAP arm, en met al die suiker in hele pakjes tegelijk sowieso niet zo goed voor je darmen :)

Daar ging ik aan de slag: zelf kokosbrood maken! Zelf kokosbrood maken is helemaal niet moeilijk, en een stuk gezonder. Daarbij is een plakje van dit kokosbrood fodmap-arm, dus heerlijk op een glutenvrije cracker. Kies het liefst niet voor twee spelt(desem) boterhammen met twee porties kokosbrood: dan zit je qua FODMAPs waarschijnlijk net te hoog tijdens de eliminatie. Als je geen last hebt van polyolen kan je dit kokosbrood gerust in grotere porties eten, heb je wel last van polyolen? Houd het dan bij één a twee plakjes per keer.

Ook erg lekker als snack!

Ingrediënten voor 10 porties

  • 100 ml kokosolie, extra vierge (de kokossmaak mag er juist wel inzitten in dit recept!)
  • 50 g kokosrasp
  • 3 el chiazaad
  • 50 – 100 ml water
  • 1 tl vanille
  • 1-5 el rijststroop (naar smaak, hoe zoeter je het kokosbrood wilt, hoe meer rijststroop je toevoegd)
  • optioneel: snufje zout

Bereiden

  1. Meng het chiazaad met het water, tot zich een gel vormt.
  2. Smelt de kokosolie en meng met de kokosrasp, vanille, rijststroop en chia-gel tot er een soort deeg ontstaat. Is het mengsel te kruimelig? Voeg dan nog een beetje water toe. Is het te nat? Voeg nog een beetje kokosrasp toe.
  3. Sprei het mengsel uit op een vel bakpapier en druk goed plat met je handen. Laat de kokosbrood een uur opstijven (in of buiten de koelkast) en snijd in rechthoekige plakken. Bewaar het kokosbrood ca. 1 tot 2 weken in de koelkast of vriezer voor later gebruik.